Pružiny a tlumiče
Pružiny a tlumiče
Základní stavební kamen pro otimální funkčnost podvozku. Jejich charakteristika a funkčnost musí splňovat kompromis mezi komfortem posádky a co nejlepšími jízdními vlastnostmi vozidla. Jestliže chcete vylepšit jízdní vlastnosti je potřeba uvedené součástky podvozku nahradit jinými, které se podstatně vykazují tvrší charakteristikou. Pohodlí jízdy tak výrazně klesá výměnou za možnost rychlejšího průjezdu zatáček.
1 - všechny nahrazené komponenty by měly být naladěné pro daný typ vozu, jinak se můžete dočkat situace, kdy vaše vozidlo bude nepohodlné a ještě nebude zatáčet :o)
2 - když snižujete vozidlo zkracováním originálních pružin - je to nepříliš vhodný postup. Oticky je výsledek skvělý, ale u pružiny se změní vlastní frekvence, což by vyžadovalo přenastavení tlumičů, a vůz se v zatáčkách nemusí chovat korektně.
3 - variantou jsou snížené sportovní průžiny od speciálizovaných firem, které jsou naladěny na konkrétní typ vozu. Avšak v kombinaci se sériovými tlumiči není tato sestava úplně ideální z hlediska jízdních vlastností. Velikost snížení je navíc limitovaná funkčností tlumičů ( cca 30 mm), pokud chcete posadit auto níž, je nutné již použít kratší sportovní tlumiče, což je otimální varianta.
4 - standart který je běžný při snižování vozidla je kolem 40 - 50 mm. Lze však v některých případech jít až na 90 mm. Při těchto extrémech je však nutno hlídat, aby kola měla ještě potřebný prostor při propérování, resp. zatáčení.
5 - nejoptimálnější stav je, když použijete kompoletní tzv. sportovní podvozek. Kromě pružin a tlumičů obsahuje stabilizátor, který dále zabraňuje naklánění v zatáčce a celkově vylepšuje jízdní vlastnosti zejména v okamžiku, kdy dochází k prudkým změnám směru jízdy. Zvlaštním případem jsou "aktivní" pružiny. Jsou složeny ze dvou (hustší a řidší vinutí), jejichž charakteristiky vytvářejí jednu výslednou - progresní. Vozidlo tak citlivěji reaguje na změnu směru jízdy (zejména na kluzkém povrchu), ale zároveň nedochází ke zhoršení jízdních vlastností díky nadměrnému naklápění karoserie.
6 - náhražkou proti naklánění vozidla jsou pružné komponenty vkládané do vinutí stávajících pružin. Sportovní pružinu to sice nenahradí, ale dodá jí to při rychlém průjezdu zatáčkou alespoň trochu progresivní charakter, bez snížení komfortu jízdy.
7 - vzhledem k tomu, že tuhost karoseie u sériových vozů je optimalizovaná pro běžný způsob jízdy a maximální schopnost pohlcovat energii při nárazu, dochází při sportovním způsobu jízdy k jejímu nakrucování (zvláště pokud máte tvrdší pružiny). Abyste předešli zhoršování jízdních vlastností, zejména v případě předních vodicích kol, je vhodné použít tzv. rozpěrky, které zvyšují torzní tuhost.
8 - při úpravě podvozku se běžně používají kratší pružiny pro přední nápravu. Zejména u vozů s předním náhonem "zaklenutí" umožní přesunutí těžiště a vyšší zatížení hnecích kol, což je výhoda zejména při akceleraci.
9 - nejlepší variantou pro tuning podvozku je tzv. "stavitelný podvozek". Jedná se o sadu tlumič-pružina, kde je možno nastavovat parametr útlumu, předpětí (resp. tuhosti) pružiny a světlé výšky vozidla. Nejste tak odkázáni pouze na jedno nastavení, ale jste schopni přizpůsobit "naladění" podvozku svým potřebám a jízdnímu stylu.